Program

Festivaltema

BROER er temaet for koncerterne i 2018. Både i betydningen overgange og forbindelser. Ved hver enkelt koncert bygges der en bro til et helt særligt univers og publikum inviteres med på en rejse: ind i natten, over havet til Amerika og den ny verden eller til Orientens eksotiske mysterier. Der vil blive bygget bro mellem tidsaldre med musik der er skrevet på randen af en ny musikalsk eller historisk epoke, og bro til litteraturen når værker ledsages af oplæsning. En bro binder os sammen, ligesom musikken skaber fællesskab og samhørighed - både indbyrdes for dem der lytter og mellem publikum og den enkelte på scenen.
Festivalprogrammet er tilrettelagt af festivalens kunsteriske ledere Trio con Brio Copenhagen

Publikum inviteres til at overvære åbne prøver under festivalen.
Prøverne annonceres ved opslag i Anexet.
Programmet kan downloades som PDF her

Torsdag d. 9. august kl. 19.30
Anexet, Lundsgaard Gods
Åbningskoncert
Bro til Festival

 

Både franske Milhaud og ungarske Bartok var inspireret af folkemusik. I Milhauds suite spiller brasilianske rytmer en vigtig rolle, og i Bartoks duoer er det musikalske sprog farvet af den vitale østeuropæiske folkemusik. Der imellem fører Liszt os i sin Elegi nr. 1 ind i en melankolsk verden rig på mystik. I Clapping Music viser amerikanske Steve Reich sig som mester i at skabe inciterende effekt med minimale musikalske forskydninger udført af det mest basale instrument, to hænder der slås mod hinanden! Med sin store dybt bevægende Klavertrio nr. 2 viser Sjostakovitj sig under 2. Verdenskrig som en kunstner med store integritet, og med en markant brug af jødiske temaer skaber han på samme tid livsbekræftende kunst og taler tidens dæmoni imod.

 

D. Milhaud: Suite for violin, klarinet og klaver op. 157b (1936)
Andrej Bielow, violin
Jonas Frølund, klarinet
Jonathan Siahaan, klaver

F. Liszt: Elegi nr. 1 for cello og klaver (1874)
Andreas Brantelid, cello
Enrico Pace, klaver

B. Bartók: Fra 44 duetter for to violiner Sz. 98 (1931)
Sergey Malov, violin
Anna Egholm, violin

S. Reich: Clapping Music (1972)
Alle medvirkende

------------------------

D. Sjostakovitj: Klavertrio nr. 2 i e-mol op. 67 (1944)
Soo-Jin Hong, violin
Soo-Kyung Hong, cello
Jens Elvekjær, klaver

Køb billet

Fredag d. 10. august kl. 15.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Hjørnet

Mød nogle af musikerne til en uformel snak om musik.
Gratis adgang

Fredag d. 10. august kl. 19.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Bro til Amerika

 

For alle koncertens komponister kom det forjættede land Amerika til at spille en vigtig rolle, men rent musikalsk var de dybt forankrede i deres hjemlands musik. Oplevelsen af landflygtighed var livslang for Rachmaninov, og i Vocalise giver han længslen efter det tabte den smukkest mulige stemme. I sin Klaverkvartet fra 1889 viser Dvorak hvorfor han er blevet kaldt melodiens mester. Kort tid inden nazisterne tvang Bartok til at flygte fra Europa til USA, skrev han sine Kontraster for klarinet, violin og klaver til blandt andre den amerikanske swing-klarinettist Benny Goodman. Erich Wolfgang Korngold er en fuldblodsromantiker og hans Klaverkvintet er smægtende musik og en utilsløret kærlighedserklæring til Wienerkulturen.

S. Rachmaninov: Vocalise (1915)
Andreas Brantelid, cello
Jonathan Siahaan, klaver

A. Dvořák: Klaverkvartet i Es-dur op. 87 (1889)
Soo-Jin Hong, violin
Ettore Causa, bratsch
Soo-Kyung Hong, cello
Jens Elvekjær, klaver

-------------------------------

B. Bartók: 'Verbunkos' (Rekrutteringsdans) fra Kontraster Sz. 111 (1938)
Jonas Frølund, klarinet
Sergey Malov, violin
Jens Elvekjær, klaver

W. Korngold: Klaverkvintet op. 15 (1921)
Andrej Bielow, violin
Anna Egholm, violin
Ettore Causa, bratsch
Andreas Brantelid, cello
Enrico Pace, klaver

Køb billet

Fredag d. 10. august kl. 22.00
Kerteminde Kirke
Bro til natten

 

Mozart lader os se ind bag alle masker i sin vidunderligt smukke og sorgfyldte e-mol sonate komponeret efter at han mistede sin mor. Den portugisiske karnevalsdans La folia (dårskaber) gik ved Solkongens hof i Frankrig under titlen Folies d’Espagne, og med en række variationer over temaet har hofkomponisten Marin Marias udødeliggjort den langsomme og majestætisk dans. Igennem musik komponeret af Alexander Borodin, Max Bruch og Rune Glerup, i hvert sit århundrede, bevæger vi os ind i nattens mangfoldige stemninger.

W.A. Mozart: Sonate for violin og klaver i e-mol K. 304 (1778)
Sergey Malov, violin
Enrico Pace, klaver

M. Marais 'Folies d’Espagne' (1701)
Sergey Malov, violoncello da spalla

M. Bruch 'Nachtgesang' fra 8 stykker for klarinet, bratsch og klaver op. 83 (1910)
Jonas Frølund, klarinet
Ettore Causa, bratsch
Jonathan Siahaan, klaver

R. Glerup 'Introduzione, 'Nocturne' og 'Passacaglia' fra Seks Satser for Klavertrio (2017)
Soo-Jin Hong, violin
Soo-Kyung Hong, cello
Jens Elvekjær, klaver

A. Borodin 'Nocturne' fra strygekvartet nr. 2 (1881)
Andrej Bielow, violin
Anna Egholm, violin
Ettore Causa, bratsch
Andreas Brantelid, cello

Køb billet

Lørdag d. 11. august kl. 11.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Hjørnet

Mød nogle af musikerne til en uformel snak om musik.
Gratis adgang

Lørdag d. 11. august kl. 15.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Bro til fantasien

I sine Fantasistykker befinder Schumann sig i en musikalsk drømmeverden rig på poesi. Niels W. Gade elskede Schumann og hans musik, og i det nationale skæbneår 1864, komponerer han sine Fantasistykker med sin afdøde tyske ven i tankerne. Efter at have oplevet Gounods opera Faust blev polske Wieniawskis inspireret til at komponere en virtuos fantasi over en række temaer fra operaen. Her kommer vi gennem musikken ind under huden på heftige drama, hvor Faust sælger sin sjæl til djævelen. Med Frank Bridges Phantasy Quartet slutter koncerten med romantiske britiske toner, hvor klanglig varme og lysende klarhed er et adelsmærke.

R. Schumann: Fantasiestücke op. 73 (1849)
Andreas Brantelid, cello
Jonathan Siahaan, klaver

H. Wieniawski: Fantasi over temaer fra 'Faust' op. 20 (1865)
Andrej Bielow, violin
Enrico Pace, klaver

----------------

N. W. Gade: Fantasistykker op. 43 (1864)
Jonas Frølund, klarinet
Jens Elvekjær, klaver

F. Bridge: Phantasy Quartet (1910)
Soo-Jin Hong, violin
Ettore Causa, bratsch
Soo-Kyung Hong, cello
Jens Elvekjær, klaver

Køb billet

Lørdag d. 11. august kl. 19.30
Anexet, Lundsgaard Gods
Bro til Orienten

I Schumanns Bilder aus Osten for firehændigt klaver veksler det lyriske med det kraftfulde i en musik inspireret af arabisk poesi, som Schumann lærte at kende i oversættelser af den tyske digter Friedrich Rückert. Koreanske Isang Yun levede en stor del af sit liv i Vesttyskland, og i solostykket Glissée bygger han bro mellem moderne europæisk musik og ældgamle spilleteknikker han kendte fra sit fødeland. Det samme gælder armenske Khachaturian, der i sin trio har skabt en musik, der er rig på overtoner og med farver og ornementer, som kendes fra bjerglandet Armeniens folkemusikinstrumenter. Siden skabte Khachaturian med Sabeldans et ægte hit, der her høres i et arrangement skrevet for alle festivalens musikere. Hitkvaliteten er heller ikke til at tage fejl af i Mozarts Alla Turca, hvor klaveret illuderer tyrkisk slagtøj. I stykkerne af Debussy og Rachmaninov er orientens tonesprog ikke blot eksotisk inspiration men en trædesten til en dybere kunstnerisk erkendelse.

R. Schumann: 'Bilder aus Osten' op. 66 (1848)
Jonathan Siahaan, klaver
Jens Elvekjær, klaver

Isang Yun: Glissée I (1970)
Soo-Kyung Hong, cello

A. Khachaturian: Trio for klarinet, violin og klaver (1932)
Jonas Frølund, klarinet
Sergey Malov, violin
Enrico Pace, klaver

-----------------------

C. Debussy: 'Et la lune descend sur le temple qui fut' fra Images II (1907) 
Jens Elvekjær

W. A. Mozart: 'Alla Turca' fra klaversonate i A-dur K. 331 (1783)
Jonathan Siahaan, klaver

S. Rachmaninov: Orientalsk Dans op. 2 nr. 2 (1892)
Andreas Brantelid, cello
Jonathan Siahaan, klaver

A. Khachaturian: Sabeldans (1942)
Jonas Frølund, klarinet
Soo-Jin Hong, violin
Andrej Bielow, violin
Sergey Malov, violin
Anna Egholm, violin
Ettore Causa, bratsch
Soo-Kyung Hong, cello
Andreas Brantelid, cello
Jens Elvekjær, klaver
Enrico Pace, klaver
Jonathan Siahaan, klaver

Køb billet

Lørdag d. 11. august kl. 22.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Bro til publikum

Quiz-koncert
Programmet kan af gode grunde ikke offentliggøres

Køb billet

Søndag d. 12. august kl. 11.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Bro til Bach

 

Bachs skrev Die Kunst der Fuge som svanesang i den sidste tid inden sin død. Her samler han sin enorme visdom om at skriver fugaer hvor musikken, der består af et sindrigt fletværk af stemmer, åbner sig mod evigheden. Solosuite nr. 6 er til gengæld et ungdomsværk, hvor Bach med udgangspunkt i stilige danse viser sig fra sin musikantiske side. Ifølge nyere forskning komponerede Bach måske de i alt seks solosuiter for en violoncello da spalla, der spilles som en violin på skulderen. Her hører vi Solosuite nr. 6 i en version, der både indbefatter violoncello da spalle og en traditionel cello. Luksus! Inden da hører vi hvordan belgiske Eugène Ysaÿe i en sonate for soloviolin tager traditionen op fra Bach i en romantisk farvet musik rig på dramatisk udtrykskraft og tekniske finesser.

J.S. Bach: Uddrag fra Kunst der Fuge BWV 1080 arr. Erik Kaltoft
Jonas Frølund, klarinet
Soo-Kyung Hong, cello
Jens Elvekjær, klaver

E. Ysaÿe: Sonate for soloviolin op. 27 nr. 4 (1923)
Anna Egholm, violin

J.S. Bach: Solosuite nr. 6 i D-dur BWV 1012
Sergey Malov, violoncello da spalla
Andreas Brantelid, cello

Køb billet

Søndag d. 12. august kl. 14.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Bro til 'Krig og Fred'

Rachmaninov kendte den russiske folkesjæl og landets uendelige vidder indefra. Det indfanger han på mesterlig vis i miniatureform i de to klaverduetter, der indleder koncerten. Den polske jøde Mieczyslaw Weinberg overlevede som den eneste i sin familie Nazi-tiden. På flugt østpå under 2. Verdenskrig gennemrejser han det meste af Rusland inden han i 1945 kan slå sig ned i Moskva, hvor han bliver nær ved med Sjostakovitj og komponerer en klavertrio. Det er eksplosiv musik, hvor hjerte rimer på smerte. I strygesekstetten Souvenir de Florence benytter Tjajkovskij et tema, som kom til ham under et ophold i Firenze, men musikken er så russisk som noget. Rig på følelser. Fra de mest intime til berusende fest.

S. Rachmaninov: 'Chanson Russe' og 'Vals' fra 6 duetter op. 11 (1894)
Jonathan Siahaan, klaver
Enrico Pace, klaver

M. Weinberg: Klavertrio op. 24 (1945)
Soo-Jin Hong, violin
Soo-Kyung Hong, cello
Jens Elvekjær, klaver

--------------------------

P. I. Tjajkovskij: Souvenir de Florence op. 70 (1890)
Andrej Bielow, violin
Anna Egholm, violin
Ettore Causa, bratsch
Sergey Malov, bratsch
Andreas Brantelid, cello
Soo-Kyung Hong, cello

Køb billet

Ret til ændringer i programmet forbeholdes.