Program

Vendepunkt er festivalens tema 2017. Det refererer til værker, som har afstukket en ny kurs, en ny musikalsk retning eller har været begyndelsen på en ny musikalsk epoke. Et vendepunkt kan have givet komponisten inspiration til en ny stil eller nye værker. Temaet kan også forholde sig til et vendepunkt i samtiden, en politisk begivenhed eller en ny bevægelse. Kort sagt musik, der udfordrer den gængse vanetænkning og tager konsekvensen af en verden i forandring.

Publikum inviteres til at overvære åbne prøver under festivalen.
Prøverne annonceres ved opslag i Anexet.

Fredag d. 11. august kl. 19.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Åbningskoncert.
Mødet

Som ung var Beethoven elev af Haydn, men den forbindelse stoppede brat, da Haydn kritiserede Beethovens klavertrio op. 1 nr. 3. Beethoven vidste, at han skrev fremtidens musik. I Wien godt 100 år efter begav den unge Alban Berg sig også ind i nyt musikalsk land. Per Nørgårds Pastorale fra Babettes gæstebud er musik af stor skønhed, bygget over et forunderligt møde i et udsat samfund. De længselsfulde toner i Brahms klaverkvartet i c-mol er også komponeret på baggrund af et skelsættende møde – med Robert og Clara Schumann.

Køb billet

L. v. Beethoven (1770-1827)
Klavertrio i c-mol op. 1 nr. 3 (1793)
Trio con Brio Copenhagen

A. Berg (1885-1935)
Sieben frühe Lieder (1905-1908)
Inger Dam Jensen
Jens Elvekjær

-------------

P. Nørgård (f. 1932)
Pastorale fra Babettes gæstebud (1988)
Kirstine Schneider, violin
Nicholas Swensen, bratsch
Jonathan Swensen, cello

J. Brahms (1833-1897)
Klaverkvartet i c-mol op. 60 (1875)
Andrej Bielow, violin
Nils Mönkemeyer, bratsch
Michaela Fukačová, cello
Enrico Pace, piano

Fredag d. 11. august kl. 22.00
Kerteminde kirke
Natkoncert.
Heart and Breath

Med stetoskoper kommer vi i Quartet for Hearth and Breath helt tæt på musikernes indre puls. I musikken af Debussy og Rachmaninov er pulsen også fri og uforudsigelig, som var den underlagt et drømmespor. Hos Bach er vi derimod i trygge hænder. Koncerten slutter med musik af tjekkiske Janáček, der i sin violinsonate fører os ind i en dybt personlig og dramatisk verden.

Køb billet

J. S. Bach (1685-1750)
Solo Suite nr. 5 i c-mol
Nils Mönkemeyer, bratsch

C. Debussy (1862-1918)
Fem sange efter Bourget
Inger Dam Jensen, sopran
Jens Elvekjær, klaver

S. Rachmaninov (1873-1943)
Fra cellosonate g-mol op. 19 (1901). Andante
Jonathan Swensen, cello
Jens Elvekjær, klaver

R. R. Parry (f. 1977)
Quartet for Heart and Breath (2009)
Soo-Jin Hong, violin
Kirstine Schneider, violin
Nicholas Swensen, bratsch
Michaela Fukačová, cello

L. Janáček (1854-1928)
Sonate for violin og klaver (1914)
Andrej Bielow, violin
Enrico Pace, klaver

Lørdag d. 12. august kl. 15.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Forrykt

Schumanns Märchenbilder og klavertrio i g-mol er drømmende livskraftig musik, komponeret få år inden indre dæmoner tog magten i Schumanns sjæleliv. Anton Webern udviklede sig til at blive miniaturens mester, men selv om alt ydre er skrabet væk i 3 kleine Stücke, er Weberns romantiske sindelag åbenbart. Wagners Wesendonk Lieder er passioneret musik, der emmer af længsel. I Isoldes Liebestod, som Liszt har transskriberet for klaver, bevæger vi os ud i det hinsides.

Køb billet

R. Schumann (1810-1856)
Märchenbilder op. 113 (1851)
Nils Mönkemeyer, bratsch
Jens Elvekjær, klaver

A. Webern (1883-1945)
2 Stücke (1899) og 3 kleine Stücke (1914)
for cello og klaver
Michaela Fukačová, cello
Jens Elvekjær, klaver

R. Wagner (1813-1883)
2 Wesendonk Lieder (1857-1858)
arr. for cello og klaver
Michaela Fukačová, cello
Enrico Pace, klaver

----------------

R. Schumann (1810-1856)
Klavertrio i g-mol op. 110 (1851)
Trio con Brio Copenhagen

F. Liszt (1811-1886)
Isoldes Liebestod
arr. for klaver
Enrico Pace, klaver

Lørdag d. 12. august kl. 19.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Im Abendrot

I Vier letzte Lieder, som Richard Strauss komponerede få måneder inden sin død, hylder han verdens skønhed i de smukkest tænkelige toner. Prokofievs sidste år blev forpestet af despoten Stalin, men Prokofiev lader sig ikke kue i sin sonate for cello og klaver. Det samme gælder Sjostakovitj, der i sin klaverkvintet, komponeret på tærsklen af 2. verdenskrig, skriver noget af sin mest livskraftige musik.

Køb billet

S. Prokofiev (1891-1953)
Sonate for cello og klaver op. 119 (1949)
Soo-Kyung Hong, cello
Enrico Pace, klaver

R. Strauss (1864-1949)
Vier letzte Lieder (1948)
Inger Dam Jensen, sopran
Enrico Pace, klaver

----------------

D. Sjostakovitj (1906-1975)
Klaverkvintet op. 57 (1940)
Soo-Jin Hong, violin
Andrej Bielow, violin
Nils Mönkemeyer, bratsch
Soo-Kyung Hong, cello
Jens Elvekjær, klaver

Lørdag d. 12. august kl. 22.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Natkoncert.
Verklärte Nacht

Cavatinaen fra Beethovens sene strygekvartet i B-dur er inderlig sangbar musik for fire strygere. I Schönbergs Verklärte Nacht følger vi to mennesker på en nattevandring i måneskin i en kold skov, hvor kærligheden sættes under pres og sejrer. Resultatet er magisk.

Køb billet

L. v. Beethoven (1770-1827)
Cavatina fra strygekvartet B-dur op. 130 nr. 13 (1825)
Andrej Bielow, violin
Kirstine Schneider, violin
Nils Mönkemeyer, bratsch
Jonathan Swensen, cello

A. Schönberg (1874-1951)
Verklärte Nacht op. 4 (1899)
Soo-Jin Hong, violin
Andrej Bielow, violin
Nils Mönkemeyer, bratsch
Nicholas Swensen, bratsch
Soo-Kyung Hong, cello
Jonathan Swensen, cello

Søndag d. 13. august kl 11.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Spiegel im Spiegel

Både Mozart og Arvo Pärt er enkelthedens mestre. Med Pärts Spiegel im Spiegel som omdrejningspunkt mødes de to komponister i tidløs musik, som maner til eftertanke. Selv når Mozart skriver i dur, rimer musikken på hjerte og smerte. Fratres (brødre) er klassisk Arvo Pärt, hvor den estiske komponist bygger bro til middelalderens religiøse univers.

Køb billet

A. Pärt (f. 1935)
Mozart-Adagio (1992/2005)
Trio con Brio Copenhagen

W. A. Mozart (1756-1791)
Sonate for violin og klaver nr. 32 i B-dur KV 454 (1784)
Andrej Bielow, violin
Enrico Pace, klaver

A. Pärt (f. 1935)
Spiegel im Spiegel for cello og klaver F-dur (1978)
Michaela Fukačová, cello
Jens Elvekjær, klaver

W. A. Mozart (1756-1791)
1. Sats fra strygekvintet nr. 5 D-dur KV 593 (1790)
Soo-Jin Hong, violin
Kirstine Schneider, violin
Nils Mönkemeyer, bratsch
Nicholas Swensen, bratsch
Soo-Kyung Hong, cello

A. Pärt (f. 1935)
Fratres for violin og klaver (1980)
Andrej Bielow, violin
Jens Elvekjær, klaver

Søndag d. 13. august kl. 14.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Wiener Melange

I ouverturen til operaen Capriccio sender Richard Strauss med nostalgiske sødmefulde toner en tanke til Mozart, som han elskede hele livet, og i sangene fra Des Knaben Wunderhorn sætter den unge Mahler musikken fri i samspil med tidløse legender. Også Schönberg hæver sig over tiden, når han i sonetten fra serenaden for første gang komponerer i 12-tone stil. Med Brahms klaverkvintet slutter festivalen med kammermusik af fineste karat, hvor Brahms i klassiske rammer viser sig som en melankoliens mester.

Køb billet

R. Strauss (1864-1949)
Strygesekstet fra operaen Capriccio op. 85 (1942)
Soo-Jin Hong, violin
Kirstine Schneider, violin
Nils Mönkemeyer, bratsch
Nicholas Swensen, bratsch
Michaela Fukačová, cello
Jonathan Swensen, cello

A. Schönberg (1874-1951)
Serenade, op. 24. IV Sonet nr. 217 af Petrarch
arr. for klavertrio
Trio con Brio Copenhagen

G. Mahler (1860-1911)
Fra Des Knaben Wunderhorn (1892-1899)
Inger Dam Jensen, sopran
Jens Elvekjær, klaver

----------------

J. Brahms (1833-1897)
Klaverkvintet f-mol op. 34 (1864)
Andrej Bielow, violin
Soo-Jin, violin
Nils Mönkemeyer, bratsch
Michaela Fukačová, cello
Enrico Pace, klaver

Ret til ændringer i programmet forbeholdes.