Program

Festivaltema: Arketyper

Døden, englen, (vidunder-)barnet, rivalen og skaberen/kunstneren. Disse karakterer har fået hver deres koncert på festivalen 2019. Men hvad har de til fælles? De er billeder som vi alle har et forhold til, og vores helt egen opfattelse af, hvor forskellig vores alder eller baggrund end måtte være. De er også billeder som Bach, Beethoven, Schumann og Liszt havde et forhold til. De er alment menneskelige arketyper.

Årets festivaltema 'Arketyper' refererer til psykologien hvor begrebet bruges af Jung som beskrivelse af universelle og ubevidste psykiske mønstre der påvirker den måde vi handler og oplever verden på. Arketyper ligger til grund for de symboler vi møder i f.eks. drømme, litteratur og eventyr på tværs af kulturer og tidsperioder.

Jung mente at arbejdet med arketypiske motiver førte til ny personlig balance og helhed. Med disse ord ønsker vi god fornøjelse med Kammermusikfestivalen på Lundsgaard Gods 2019

Trio con Brio Copenhagen, kunstnerisk ledelse

Programmet kan downloades som PDF her.

Køb partoutkort til hele festivalen.

Torsdag d. 8. august kl. 19.30
Anexet, Lundsgaard Gods
Åbningskoncert
Wunderkinder

Mozart, Prokofiev, Erich Wolfgang Korngold og Mendelssohn var vaskeægte vidunderbørn der gennem hele livet satte nye musikalske stjerneskud. I Klavertrioen i E-dur vender den modne Mozart blikket mod fjerne himmelske egne. For Korngold var der med mellemnavnet Wolfgang lige fra begyndelsen skyhøje ambitioner da han voksede op i Mozart-byen Wien, og i sin første filmmusik - til Shakespeares komedie Stor ståhej for ingenting - viser Korngold sin eminente evne til at få musikken til at smile. Det samme kunne Mendelssohn, der bare er 16 år da han komponerer sin brillante Strygeoktet. Prokofiev havde allerede som 11-årig komponeret to operaer. Mange år efter skabte han med sin balletmusik til Shakespeares Romeo og Julie noget af sin mest medrivende og effektfulde musik.

W. A. Mozart: Klavertrio i E-dur KV 542 (1788)
Trio con Brio Copenhagen

S. Prokofiev Uddrag af 10 stykker fra 'Romeo og Julie' op.75 (1937)
Arrangeret for klavertrio
Trio con Brio Copenhagen

E. W. Korngold: Suite 'Much ado about nothing' op. 11 (1920)
Andrej Bielow, violin
Severin von Eckardstein, klaver

------------------------

F. Mendelssohn: Oktet op. 20 (1825)
Christiano Gualco, violin
Paolo Andreoli, violin
Andrej Bielow, violin
Soo-Jin Hong, violin
Simone Gramaglia, bratsch
Nicholas Swensen, bratsch
Giovanni Scaglione, cello
Jonathan Swensen, cello

Køb billet

Fredag d. 9. august kl. 11.00
Gårdbutikken, Lundsgaard Gods
Dagens Musikstykke

Et lille uddrag eller en enkelt sats af aftenens koncertprogram præsenteres i gårdbutikken hvor det også vil være muligt at smage på et udvalgt lokalt produkt

Gratis adgang

Fredag d. 9. august kl. 12.00
Mødested ved Anexet, Lundsgaard Gods
Økosafari

 

Godsejer Rudolf Iuel viser rundt på det økologiske landbrug ved Lundsgaard Gods med overraskelser undervejs

Gratis adgang

Fredag d. 9. august kl. 14.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Hjørnet

 

Inviterede gæster mødes til en uformel snak om musik på scenen i Anexet

Gratis adgang

Fredag d. 9. august kl. 19.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Beethovens
Arketyper

 

Beethoven havde mange ansigter og her møder vi tre af de mest markante. I Strygekvartetten i f-mol op. 95 er det den trodsige oprører, der er i konflikt med alt og alle, inklusive sig selv. I Violinsonaten i G-dur op. 96 er Beethoven mild, i godt humør og søger harmoni med mennesker og natur. Endelig er der den visionære side, der opleves i Ærkehertugtrioen, hvor Beethoven hæver sig over sin egen tid og ser ind i nye musikalske horisonter.

L. v. Beethoven: Strygekvartet i f-mol op. 95 (1810)
Quartetto di Cremona

L. v. Beethoven: Violinsonate i G-dur op. 96 (1812)
Andrej Bielow, violin
Severin von Eckardstein, klaver

-------------------------------

L. v. Beethoven: Klavertrio i B-dur op. 97 'Ærkehertugtrioen' (1811)
Trio con Brio Copenhagen

Køb billet

Fredag d. 9. august kl. 22.00
Kerteminde kirke
Eventyrkoncert

 

I Debussys Images bevæger vi os ind i en eventyrlig drømmeverden, hvor det kendte antager nye former. Puccini komponerede næsten udelukkende operaer, men med Crisantemi (krysantemum) har han skrevet et gribende stykke for strygekvartet i anledning af en vens død. De tre slaviske komponister Janáček, Arensky og Dvorak har alle en særlig sangbar tone rig på eventyrstemning. I Janáčeks Pohádka for cello og klaver er udgangspunktet et russisk eventyr, hvorimod alt er overladt til fantasien hos Dvorak, hvor de to strygere synger med de mest inderlige stemmer.

C. Debussy: Fra Images bind 2 nr. 1: Cloches à travers les feuilles og nr. 2: Et la lune descend sur le temple qui fut (1907)
Severin von Eckardstein, klaver

G. Puccini: Crisantemi, elegi (1890)
Quartetto di Cremona

L. Janáček: Uddrag af Pohádka (1910)
Soo-Kyung Hong, cello
Jens Elvekjær, klaver

A. Arensky: Fra kvartet i a-mol op. 35, 2. sats: Tema med variationer (1894)
Soo-Jin Hong, violin
Nicholas Swensen, bratsch
Soo-Kyung Hong, cello
Jonathan Swensen, cello

A. Dvořák: Fra Klavertrio op. 65, 3. sats Poco adagio (1883)
Trio con Brio Copenhagen

Køb billet

Lørdag d. 10. august kl. 12.00
Gårdbutikken, Lundsgaard Gods
Dagens
Musikstykke

 

Et lille uddrag eller en enkelt sats af aftenens koncertprogram præsenteres i gårdbutikken hvor det også vil være muligt at smage på et udvalgt lokalt produkt

Gratis adgang

Lørdag d. 10. august kl. 13.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Hjørnet

 

Inviterede gæster mødes til en uformel snak om musik på scenen i Anexet

Gratis adgang

Lørdag d. 10. august kl. 15.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Quizkoncert

 

Musikalsk quiz med masser af koncertindslag og mulighed for at vinde flotte præmier.
Hemmeligt program!

Køb billet

Lørdag d. 10. august kl. 19.30
Anexet, Lundsgaard Gods
Englen og
Det Guddommelige

 

Både russiske Alexander Skrjabin og franske Olivier Messiaen var mystikere, der troede på at de gennem deres musik kunne komme i forbindelse med åndelige sfærer. I sin Sonate nr. 7 med tilnavnet ”Hvid messe” forsøger Skrjabin med magisk himmelsk musik at udøve eksorcisme imod mørke kræfter. De to satser fra Kvartet til Tidens ende er skrevet i en tysk krigsfangelejr, hvor katolikken Messiaen så farvede religiøse syner. Beethoven blev under arbejdet med sin sene Strygekvartet i a-mol op. 132 ramt af alvorlig sygdom. Da han efter noget tid kom sig, skrev han i taknemmelighed en vidunderlig langsom sats i den sjældne lydiske toneart og beskrev musikken som en ”Hellig takkesang”

A. Scriabin: Præludium op. 16 nr. 1 (1895)
Severin von Eckardstein, klaver

O. Messiaen: Fra Quatuor pour la Fin du Temps - Louange à l'Éternité de Jésus (1940)
Jonathan Swensen, cello
Severin von Eckardstein, klaver

A. Scriabin: Sonate nr. 7 op. 64 (1911)
Severin von Eckardstein, klaver

O. Messiaen: Fra Quatuor pour la Fin du Temps - Louange à l'Immortalité de Jésus (1940)
Soo-Jin Hong, violin
Severin von Eckardstein, klaver

-----------------------

L. v. Beethoven: Strygekvartet i a-mol op. 132 'Heiliger Dankgesang' (1825)
Quartetto di Cremona

Lysdesign ved Jesper Kongshaug

Køb billet

Lørdag d. 10. august kl. 22.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Døden og
Det Onde

 

Både Schubert og Smetana havde døden tæt inde på livet og evnede samtidig at skrive den smukkeste musik. I Schuberts tilfælde er fortællingen om en syg pige, der opsøges af døden, udgangspunkt for en strygekvartet, der går lige til hjertet. Smetana skrev sin Klavertrio efter at han mistede sin 4-årige datter, men det er ikke kun smerten ved døden, der fylder musikken. Mindet om datteren og hendes lyse sind får det sidste ord.

F. Schubert: Fra Strygekvartet i d-mol D.810 'Døden og pigen' (1826)
2. sats: Andante con moto
Quartetto di Cremona

B. Smetana: Klavertrio i g-mol op. 15 (1854-55)
Trio con Brio Copenhagen

Lysdesign ved Jesper Kongshaug

Køb billet

Søndag d. 11. august kl. 11.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Ærkerivaler

 

Også i musikkens verden kan med- og modspil imellem to personligheder være nøglen til afgørende udvikling. Da den unge fremstormende Mozart flyttede til musikkens hovedstad Wien var Antonio Salieri hofkomponist og indbegrebet af god smag, så vejen frem for Mozart var at overgå Salieri. Det lykkedes rent musikalsk, men ifølge Milos Formans Amadeus tog Salieri den grummeste hævn. Nu mødes de igen. Det samme gør Schumann og Brahms hvis liv var nært forbundet. Det var den etablerede Schumann der blev opmærksom på Brahms usædvanlige talent og var med til at føre ham frem i offentligheden, og for Brahms var Schumanns poetiske musik en afgørende inspiration - det var også tilfældet med Schumanns hustru Clara Schumann, som Brahms forelskede sig i.

A. Salieri: La Fuga
Quartetto di Cremona

W. A. Mozart: Strygekvartet i D-dur K 499 'Hoffmeister' (1786)
Quartetto di Cremona

R. Schumann: Blumenstück op. 19 (1839)
Jens Elvekjær, klaver

J. Brahms: Violinsonate nr. 1 i G-dur op. 78 (1878-89)
Andrej Bielow, violin
Severin von Eckardstein, klaver

Køb billet

Søndag d. 11. august kl. 14.00
Anexet, Lundsgaard Gods
Afslutningskoncert

 

Festivalen slutter med fuldmodne romantiske toner. Efter norske Johan Halvorsens smægtende variationer over et tema af Händel kommer César Francks Klaverkvintet, der med farverige harmonier, dragende temaer og stærk udtrykskraft har suggererende kvaliteter. Brahms er stadig ung da han skriver sin Klaverkvartet i g-mol, men ikke desto mindre viser han sig som en sand mester med en suveræn evne til at spejle det menneskelige sind. Det ene øjeblik er musikken inderlig og længselsfuld, det andet øjeblik sprudler den af livslyst.

G. F. Händel/J. Halvorsen: Passacaglia (1893)
Andrej Bielow, violin
Jonathan Swensen, cello

C. Franck: Klaverkvintet i f-mol (1879)
Quartetto di Cremona
Severin von Eckardstein, klaver

--------------------------

J. Brahms: Klaverkvartet i g-mol op.25 (1861)
Trio con Brio Copenhagen
Nicholas Swensen, bratsch

Køb billet

Ret til ændringer i programmet forbeholdes.